Reisebrev fra Malta: uke 2

Den andre uka våres her på Malta er nå over (tiden flyyyr), denna uka har Kjartan vært med oss og alvoret startet med skolestart og rutinene er på plass. Vi føler vi begynner å bli kjent og vant med Maltas byer og gater, skolen, folk, bussene og ikke minst den galne trafikken!

Mandag var første dag på skolen. Vi ankom sammen ca. kl 9, og det tok bare omtrent 30 min med buss. Vi fikk snakket med rektoren av Mcast university collage ved Institute of Creative Arts i Mosta, hvor vi fikk vite litt mer om hvordan de neste 2 ukene kom til å bli. Rektoren delte oss i to grupper og vi fikk ulike klasser og timeplaner til å forholde oss til. De andre elevene i de ulike klassene var veldig hyggelige og vi følte oss godt tatt i mot og velkomne.

12970628_1004946176257257_1497317572_o

Lisa i skolegangen

d

Mcast university collage, Institute of Creative Arts

12991810_1004946192923922_259538639_o

På tirsdag startet gruppe A (Christina, Synnøve, Malin) skoledagen kl. 10.00, og gruppe B (Lisa, Caroline, Helene S, Helene H) kl. 12.30. Da hadde vi timen; Web development, hvor vi fortsatte med læringsoppdraget vårt med web design.

Senere på dagen gikk vi ut på restaurant i Sliema. Sammen med oss var, utrolig nok, en tidligere elev på Åkrehamn Media og kommunikasjon, Oda Høyland Hansen som nå bor i Malta og jobber. Oda tok oss med til en restaurant hun anbefalte og vi storkoste oss med god mat!

12959384_1004944506257424_304486511_o

Stor trafikk på vei hjem fra skolen

12980973_1004946146257260_1176261726_o

På vei hjem

Onsdag var læreren, som vi egentlig skulle ha, syk. Så da gikk vi heller til biblioteket for å jobbe med læringsoppdraget. Da skulle vi ha timen New Media hvor vi fikk et nytt læringsoppdrag.

På vei hjem stoppet vi ved et kjøpesenter og hadde oss lunsj på KFC. Etter lunsj utforsket vi kjøpesenteret som viste seg å ikke være ferdig, og var bare en stor dagligvarebutikk (skuffende). Gruppe B (Caroline, Helene, Lisa og Helene S) tok seg en tur til Valletta for å shoppe og kikke. De koste seg da med ekte maltesisk iskrem i solen! Resten av dagen jobbet alle med læringsoppdraget.

y

Mmm… Helene S og Caroline koser seg.

o

Valetta

12970684_1004946069590601_1790367479_o

På torsdag og fredag vil Gruppe B ha fri (pga de har hatt lengre dager enn Gruppe A). Kl halv 3 startet skoledagen for Gruppe A. Da hadde de timen Visual Thinking, og startet med typografi oppgaven, som gikk ut på å tegne et design med ordet ”Malta” i. Læreren kom en stund for sen til timen, men i Malta er visst det ganske normalt.

Når alle var kommet tilbake fra hotellet, jobbet vi mer med læringsoppdragene. På kvelden hadde alle jentene en filmkveld, hvor vi så filmen Vacation, og koste oss med snop og latter.

12980802_1004944526257422_2069134852_o

Visual Thinking

t

v

Filmkveld

Så var det Fredag og helg (!!) – endelig fikk Gruppe A også litt fri fra skolen (etter å ha stått opp nesten kl 5!) da Gruppe B hadde fri både torsdag og fredag. Jentene startet helgen bra med å dra til Sliema på shopping på favorittsenteret “The Point”. Senteret har tre etasjer med supre klesbutikker man ikke finner i Norge. Da fant vi jentene masse fint (noen mer enn andre) og vi kom tilbake til hotellet, veldig slitne etter å ha gått så mye og bært på alle posene våre. Hehe…

s

h

Fornøyde jenter

12986709_1004944489590759_639536980_o

Lørdagsmorgen sto vi tidlig opp for å møte Kjartan og Ida (som ankom sent fredagskveld) på hotellet i Sliema. Vi hadde nemlig en full booket Lørdag planlagt. Vi tok en maxi taxi til en fiskelandsby kalt Marsaxlokk. Marsaxlokk var en koselig liten plass, som vi ikke såg så mye av, men vi var på fisketorget. Fisketorget på Marsaxlokk er en svært populær attraksjon som finnes i mange reiseguidebøker og derfor tiltrekker seg mange turister og lokalbefolkningen som kjøper fersk sjømat hverdag. Marsaxlokk var veldig koselig og plassen besto av mange boder der de selgte litt av hvert og det var masse søte båter på sjøen! Der hadde vi fotoengasjerte mennesker mye å ta bilder av!! Da vi hadde tatt litt for mange bilder og utforsket, satt vi oss ned for å spise lunsj. Til dessert så spanderte Kjartan is på oss, så snill som han er!Etter isen dro alle tilbake til hotellet for å bytte klær og for å slappe litt av. Men – så var det full fres igjen og vi tok bussen til Valletta. (Hovedstaden i Malta)

IMG_5819 IMG_5793 IMG_5884

Da vi ankom Valletta var vi just in time til å få med oss solnedgangen og vi bestemte oss for å gå til en utkikkspost for å se og ta bilder. Da sola forsvant bak skyene ble det litt kaldt og vi bestemte oss for å gå litt rundt og utforske Valletta. Vi hadde ikke vært i Valletta om kvelden før, så det var en veldig koselig opplevelse. Vi gikk litt rundt, tok bilder, snakket og koste oss.

Vi gikk litt rundt, tok bilder, snakket og koste oss.
Da vi hadde gått lenge, noe som føltes som evigheter for noen visse sultne elever, fant vi endelig Hard Rock cafe og spiste veldig god mat.

Da vi var ferdig spist og mette tok vi turen videre til en fyrverkeri festival rett utforbi Valletta. Der var det stappet med folk!! Både lokal befolkning og turister var samlet for å se på fyrverkeriene. Her oppsto det også et par små problemer som; Christina som fikk sot i det ene øyet av røyken fra en av rakettene, noe som hun ikke fikk bort før dagen var over, og dermed kunne ikke se i det ene øyet for en god stund, og Helene som ble forsvunnen i den store folkemengden, men som vi heldigvis fant etter kort tid.

m

Stemning i maxi taxien. (Jentene til Kjartan) (-Christina)

c

ø

zdf

i
a

Jump around! Kjartan var på topp og viste sin sporty side.

w

Solnedgangen var nydelig og stemningen var på topp (Christina og Synnøve)

jy7

e

Dagen etter hadde vi en lang fortjent søvn, ettersom vi hadde en lang dag dagen før. Dagen gikk til avslapping og lekser for oss. Men noen av jentene (Lisa, Caroline, Synnøve, Helene og Helene S) tok en spontan tur til stranda på Golden Bay. Det var veldig vanskelig å komme seg dit, ettersom det var ganske langt og vi måtte bytte masse busser… Men, det var verdt det!

sdfghj
Alt i alt så har vi hatt en veldig vellykket andre uke her på Malta! Vi jentene trives og gleder oss til enda en uke og vi er spente på hva den vil bringe. Vi sier takk til Kjartan for denne uken og håper at vi får det minst like fint sammen med Ida.

– Christina Osborne og Lisa Bagne Blikshavn.